Wszystko o lęku przed matematyką.
Łzy, stres, unikanie i złość: to objawy lęku przed matematyką, zjawiska, które wpływa na funkcje poznawcze. Chociaż wielu uczniów może potrzebować pomocy z matematyki, to ci uczniowie z lękiem przed matematyką mogą szczególnie skorzystać z podejścia i rozwiązań jakie propagujemy.
Co to jest lęk przed matematyką?
Lęk przed matematyką, znany również jako fobia matematyczna, jest coraz częstszym doświadczeniem uczniów w każdym wieku. Może wystąpić u dzieci już w pierwszej klasie i występuje w dorosłym życiu.
Mówiąc najprościej, jest to uczucie stresu, niepokoju lub obawy wokół zagadnień z matematyki. Kiedy uczniowie mają do czynienia z lękiem przed matematyką, doświadczają fizycznych, emocjonalnych i poznawczych objawów. Może się to objawiać w różny sposób - od spoconych dłoni lub nerwów przed dużym testem, aż do wyniszczających emocjonalnie skutków.
Fobia matematyczna może wpływać na sposób działania naszego mózgu. Stres i niepokój, który odczuwamy, gdy stajemy przed problemem matematycznym, może przeciążyć pamięć roboczą. Utrudnia to dostęp do zdobytej wiedzy matematycznej i hamuje zdolność do rozwiązywania zadań.
Uczniowie, którzy zmagają się z lękiem przed matematyką nie muszą żyć z nim wiecznie. Pierwszym krokiem jest zauważenie objawów i zidentyfikowanie problemu. Następnie trening matematyczny oraz inne strategie mogą przekształcić ten stresujący przedmiot w pozytywne doświadczenie w nauce.
Powszechne przyczyny lęku przed matematyką
Fobia matematyczna nie pojawia się nagle. Badania pokazują, że uczucia niepokoju i stresu wynikają z powszechnych doświadczeń. Oto kilka częstych przyczyn:Trudny nauczyciel lub złe doświadczenia w nauce.
Trudna lekcja lub surowy nauczyciel mogą pozostawić swoje ślady, powodując, że uczniowie stają się bardziej zniechęceni tym przedmiotem.Stres związany z terminami testów.
Testy i inne zdarzenia oparte na wyznaczonym czasie mogą wywierać ogromną presję na uczniów. Jeśli wykonują je słabo, mogą czuć, że porażka jest jedyną możliwą opcją.Różnice w przyswajaniu materiału.
Uczniowie mają różnice poznawcze, takie jak dyskalkulia, ADHD lub autyzm co oznacza, że muszą korzystać z innego podejścia do nauki.Strach przed zawstydzeniem.
Środowisko klasowe stawia uczniów w trudnym stanie umysłu. Jeśli są wyśmiewani za złe odpowiedzi, mogą stać się bardziej bojaźliwi podczas lekcji.Symptomy fobii matematycznej wspólne dla różnych grup wiekowych
Jak rozpoznać, że uczeń zmaga się z lękiem przed matematyką? Prawda jest taka, że sami mogą nie zdawać sobie z tego sprawy. Zwróć uwagę na takie objawy jak:- Opuszczanie klasy podczas testów lub lekcji matematyki
- Frustracja lub złość podczas rozwiązywania zadań z matematyki
- Negatywna mowa o sobie lub brak pewności siebie
- Zapominanie materiałów do nauki lub pracy domowej w szkole
- Unikanie matematyki lub rozmów o niej
Identyfikacja wyraźnych objawów lęku przed matematyką to tylko pierwszy krok. Od tego momentu ważne jest, aby uzyskać właściwą pomoc z matematyki dla swojego ucznia.
Metody wsparcia ucznia
Uzyskanie odpowiedniej pomocy z matematyki może pomóc uczniom przeanalizować swoje obawy i przyjąć nowe podejście do nauki. Oto kilka możliwości, które mogą zmienić ten stan rzeczy:Skontaktuj się ze szkołą.
Nauka nie powinna być ciężką próbą. Szkoły często mogą ustawić zakwaterowanie, aby upewnić się, że twój uczeń ma wsparcie, którego potrzebuje.Używaj pozytywnych komunikatów.
Upewnij się, że nie używasz języka, który sprawia, że matematyka brzmi przerażająco, nudno lub stresująco. Może to być subtelne, ale ważne wzmocnienie.Świętuj małe zwycięstwa.
Skup się na poprawnych odpowiedziach i obszarach matematyki, w których czują się pewnie! Pomaga to uczniom czuć, że mogą odnieść sukces w tym przedmiocie.Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia już na początku przygody z matematyką. Zaufaj arytmetyce mentalnej!
Szkolenie matematyczne na samym początku ugruntuje podstawowe umiejętności i da przewagę i zdolność do łatwiejszego przyswajania kolejnych tematów.;Pomoc z matematyki może odblokować pewność siebie dla wszystkich grup wiekowych
W AMAkids wiemy, że każdy uczeń zaczyna w innym miejscu.;
Poprzez indywidualny trening mózgu, zapewniamy praktyczną pomoc w matematyce dla uczniów, szczególnie na początkowym etapie. Uczniowie mogą spędzić czas na zapoznaniu się z pojęciami matematycznymi, jednocześnie ćwicząc i doskonaląc umiejętności poznawcze związane z matematyką.