Rozwój bez granic
+48 733 038 068
info@amakids.pl
20.05.2019
Udostępnij: 1
  • Facebook
162

Rozwój pamięci u dzieci

Definicja pamięci

Pamięć to kognitywna zdolność akumulacji, zachowania i reprodukcji umiejętności, działań, wiedzy, słów i innych informacji.

Rozwój pamięci u dzieci jest procesem, który pobudza interes zarówno nauczycieli, jak i psychologów. Rodzice zaczynają zbliżać się do określenia stopnia warunkowego odruchu dziecka z należytą powagą w ciągu 2-3 lat życia - kiedy dziecko próbuje zapamiętać proste zwroty i rymowanki. Tymczasem naturalny rozwój pamięci u dzieci zaczyna się od pojawienia się wczesnych odruchów kondycjonowanych - od 14-16 dni, kiedy w procesie karmienia, gdy jest przyjmowane na ręce dziecko wykazuje pewne reakcje żywieniowe:

  • działanie dotykowe;
  • kołowrotki;
  • otwieranie ust, itp.

Jeśli w wieku ukrytym wystarczy kilka dni, aby dziecko stało się rozpoznawalne, za 2-3 lata doświadczenie rozpoznawania (a zatem zapamiętywania) trwa kilka tygodni, a przez 6-7 lat okres ten wynosi co najmniej trzy lata. Dlatego rozwój pamięci u dzieci odbywa się w ścisłej sekwencji - z obowiązkowym wykorzystaniem doświadczenia naukowców i psychologów.

Rodzaje pamięci

Zgodnie z charakterem aktywności umysłowej:

  • ruchliwa;
  • emocjonalna;
  • figuratywna;
  • logiczno-słowna.

Zgodnie z charakterem celów działania:

  • arbitralna;
  • mimowolna.

Zgodnie z długością przechowywania materiału:

  • długoterminowa;
  • krótkoterminowa;
  • operacyjna

Rozwój pamięci od 6 do 12 lat

Rozwój pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo ważny. Nasze pierwsze wyraźne wspomnienia są od wieku 4,5-5 lat, ale nie oznacza to, że rozwój pamięci u dzieci we wczesnej grupie wiekowej występuje arbitralnie. Rozwój pamięci u 6-letniego dziecka nie jest trudny. Konieczne jest skupienie uwagi, umiejętność logicznego myślenia, świadome pamiętanie od półtora roku - w trakcie gry, w oparciu o nabyte odruchy, kojarzenie obrazu stworzonego z tym co jest interesujące i dostępne dla dziecka - a zatem prowokowanie go do zabawy.

Jasne pozytywne emocje - podstawa kształtowania jakości pamięci. Jeśli jednak w wieku przedszkolnym w dziedzinie zapamiętywania bierze udział drugi system sygnałowy, który determinuje zachowanie dziecka, w wieku 7-12-lat pamięć arbitralna wiąże się z rozwojem osobowości i jej poziomem intelektualnym. Podczas wykonywania zadań twórczych lub ćwiczeń matematycznych dziecko zdobywa bazę wiedzy niezbędną do odtworzenia konkretnych działań - dlatego bardzo ważne jest, aby forma i metoda rozumienia nauki były dla niego interesujące i zrozumiałe.

Doświadczeni nauczyciele wiedzą jak rozwijać pamięć u dziecka nie naruszając jego harmonijnej integralności emocjonalnej i fizjologicznej. Konieczne jest uwzględnienie specyfiki rozwoju pamięci u dzieci. Rozwijaj pamięć u dziecka w wieku 10 lat biorąc pod uwagę jego cechy psychologiczne. Nowoczesne metodologie dydaktyczne oparte na wieloletnich badaniach w dziedzinie psychologii są nieocenionym kluczem w kształtowaniu wszechstronnie rozwiniętej osobowości dziecka żyjącego w erze globalnej komputeryzacji.

Specjaliści Akademii Rozwoju Intelektualnego AMAKids realizują unikalny program edukacji przedszkolnej oraz zajęć pozaszkolnych, dodatkowych dzieci oparty na zasadach arytmetyki mentalnej, dlatego kompleksowe podejście do rozwoju pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym obejmuje wszystkie typy:

  • w kształcie wizualnym;
  • logiczno-słownym;
  • mechanicznym itp.

Rozwój pamięci u dzieci jest objęty obowiązkowym programem edukacji przedszkolnej w wielu krajach. Przy niskim progu percepcji i zapamiętywania dziecko nie będzie w stanie z sukcesem zrozumieć dyscyplin szkolnych, dlatego naszym zadaniem jest stworzenie dla niego warunków niezbędnych do kształtowania tych umiejętności związanych z:

  • myśleniem logicznym;
  • intuicją i analizą;
  • uzasadnieniem informacji.

Biorąc pod uwagę fakt, że tymczasowe połączenia dzieci w wieku 4-6 lat nadal są niewystarczające, specjaliści wykorzystują doświadczenia dzieci w rozwoju mowy i zainteresowania grą i zajęciami technicznymi w celu rozwijania umiejętności zapamiętywania i rozumienia. Rozwój pamięci u 9-letniego dziecka uczęszczającego na AMAKids następuje w procesie gry dydaktycznej, która wyraźnie tworzy podstawowe umiejętności życiowe z obowiązkowym zastosowaniem racjonalnych metod pedagogicznych dla określonej grupy wiekowej.

Rozwój pamięci od 12 do 16 lat

Rozwój pamięci u dzieci w wieku szkolnym jest jednym ze „słoni”, na których opiera się dobra wydajność. Mówiąc o rozwoju myślenia, należy zwrócić uwagę na rozwój pamięci - innymi słowami, dziecko musi chcieć zapamiętać, odtworzyć, być świadomym. Osiąga się to tylko w trakcie wykonywania interesujących, ekscytujących i ilustrowanych zadań.

Rodzice, którzy korzystają z usług psychologów, stają przed problemem jakości pamięci uczniów w wyniku wygaśnięcia zainteresowania przedmiotami szkolnymi. Jak poprawić pamięć dziecku, jeśli ma niską samoocenę? Jakie są metody motywacji do ożywienia pragnienia intelektualnego, twórczej realizacji nastolatka w szkole?

Dodatkowe zajęcia rozwojowe koncentrują się na różnych grupach wiekowych uczniów. Arytmetyka mentalna oparta na unikalnej metodzie liczenia jest okazją do rozwijania i doskonalenia pamięci dziecka juniora oraz wieku gimnazjalnego, o czym świadczą opinie wielu klientów.

Formuła sukcesu w przygotowaniu dziecka do dorosłego, niezależnego życia składa się z koncepcyjnej pomocy metodologicznej rodziców i mentorów, którzy kładą warstwę niezbędnej wiedzy poza bazą genetyczną. Chcesz, aby Twoje dziecko zostało w pełni rozwinięte? Czy marzysz, aby dać swojemu dziecku profesjonalny trening początkowy w dziedzinie nauk humanistycznych i technicznych? Starasz się organizować po szkole czas wolny dla swojej córki lub syna twórczo i żywo zaszczepiając miłość do muzyki i sztuk wizualnych?

Porozmawiaj ze swoim dzieckiem, popatrz na niego i zdecyduj jakie zajęcia dodatkowe będą miały najlepsze wyniki w przyszłości.

Metody rozwoju pamięci u dzieci

Istnieje wiele metod rozwoju pamięci u dzieci. Jedną z najpopularniejszych jest metoda Cycerona. Jej istota polega na tym, że zapamiętane obiekty znajdują się w znanym pomieszczeniu. Wystarczy, że dziecko przypomni sobie ten pokój, aby obraz pożądanego obiektu pojawił się natychmiast w jego głowie.

Rozwój z pomocą ćwiczeń

Bodźce dźwiękowe, smakowe, zapachowe i wizualne biorą udział w systemie tworzenia pamięci wzajemnie się uzupełniając i często do pewnego stopnia dominując. Kompleks analizatorów określających główny wykorzystywany rodzaj pamięci jest zarówno w rozwoju fizycznym jak i dydaktycznym dziecka. W tym celu zajęcia w przedszkolu obejmują:

  • żywe ilustracje;
  • duże przedmioty;
  • zabawki;
  • instrumenty muzyczne i dźwiękowe.

Rozwój w formie gry

  1. Zbieranie zagadek i puzzli.
  2. Wyszukaj niepasujące elementy na różnych zdjęciach.
  3. Gry na zapamiętywanie.
  4. Kolorowanie obiektów według pamięci.
  5. Porządek w domu (wkładamy zabawki i książki tam, gdzie były wcześniej).
  6. Wyszukaj różnice między zdjęciami.
  7. Zapamiętywanie zabawnych wierszy i inne.