ROZWÓJ PAMIĘCI U DZIECI
DEFINICJA PAMIĘCI
Pamięć to kognitywna zdolność akumulacji, zachowania i reprodukcji umiejętności, działań, wiedzy, słów i innych informacji.Rozwój pamięci u dzieci jest procesem, który pobudza interes zarówno nauczycieli, jak i psychologów. Rodzice zaczynają zbliżać się do określenia stopnia warunkowego odruchu dziecka z należytą powagą w ciągu 2-3 lat życia - kiedy dziecko próbuje zapamiętać proste zwroty i rymowanki. Tymczasem naturalny rozwój pamięci u dzieci zaczyna się od pojawienia się wczesnych odruchów kondycjonowanych - od 14-16 dni, kiedy w procesie karmienia, gdy jest przyjmowane na ręce dziecko wykazuje pewne reakcje żywieniowe:
- działanie dotykowe;
- kołowrotki;
- otwieranie ust, itp.
RODZAJE PAMIĘCI
Zgodnie z charakterem aktywności umysłowej:- ruchowa
- emocjonalna
- figuratywna
- logiczno-słowna
Zgodnie z charakterem celów działania:
- arbitralna
- mimowolna
Zgodnie z długością przechowywania materiału:
- długoterminowa
- krótkoterminowa
- operacyjna
ROZWÓJ PAMIĘCI U DZIECI 6 - 12 LAT
Rozwój pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo ważny. Nasze pierwsze wyraźne wspomnienia są od wieku 4,5-5 lat, ale nie oznacza to, że rozwój pamięci u dzieci we wczesnej grupie wiekowej występuje arbitralnie. Rozwój pamięci u 6-letniego dziecka nie jest trudny. Konieczne jest skupienie uwagi, umiejętność logicznego myślenia, świadome pamiętanie od półtora roku - w trakcie gry, w oparciu o nabyte odruchy, kojarzenie obrazu stworzonego z tym co jest interesujące i dostępne dla dziecka - a zatem prowokowanie go do zabawy.Jasne pozytywne emocje - podstawa kształtowania jakości pamięci. Jeśli jednak w wieku przedszkolnym w dziedzinie zapamiętywania bierze udział drugi system sygnałowy, który determinuje zachowanie dziecka, w wieku 7-12-lat pamięć arbitralna wiąże się z rozwojem osobowości i jej poziomem intelektualnym. Podczas wykonywania zadań twórczych lub ćwiczeń matematycznych dziecko zdobywa bazę wiedzy niezbędną do odtworzenia konkretnych działań - dlatego bardzo ważne jest, aby forma i metoda rozumienia nauki były dla niego interesujące i zrozumiałe.
Doświadczeni nauczyciele wiedzą jak rozwijać pamięć u dziecka nie naruszając jego harmonijnej integralności emocjonalnej i fizjologicznej. Konieczne jest uwzględnienie specyfiki rozwoju pamięci u dzieci. Rozwijaj pamięć u dziecka w wieku 10 lat biorąc pod uwagę jego cechy psychologiczne. Nowoczesne metodologie dydaktyczne oparte na wieloletnich badaniach w dziedzinie psychologii są nieocenionym kluczem w kształtowaniu wszechstronnie rozwiniętej osobowości dziecka żyjącego w erze globalnej komputeryzacji.
Specjaliści Akademii Rozwoju Intelektualnego AMAKids realizują unikalny program edukacji przedszkolnej oraz zajęć pozaszkolnych, dodatkowych dzieci oparty na zasadach arytmetyki mentalnej, dlatego kompleksowe podejście do rozwoju pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym obejmuje wszystkie typy:
- w kształcie wizualnym;
- logiczno-słownym;
- mechanicznym itp.
- myśleniem logicznym;
- intuicją i analizą;
- uzasadnieniem informacji.
ROZWÓJ PAMIĘCI U DZIECI 12 - 16 LAT
Rozwój pamięci u dzieci w wieku szkolnym jest jednym ze „słoni”, na których opiera się dobra wydajność. Mówiąc o rozwoju myślenia, należy zwrócić uwagę na rozwój pamięci - innymi słowami, dziecko musi chcieć zapamiętać, odtworzyć, być świadomym. Osiąga się to tylko w trakcie wykonywania interesujących, ekscytujących i ilustrowanych zadań.Rodzice, którzy korzystają z usług psychologów, stają przed problemem jakości pamięci uczniów w wyniku wygaśnięcia zainteresowania przedmiotami szkolnymi. Jak poprawić pamięć dziecku, jeśli ma niską samoocenę? Jakie są metody motywacji do ożywienia pragnienia intelektualnego, twórczej realizacji nastolatka w szkole?
Dodatkowe zajęcia rozwojowe koncentrują się na różnych grupach wiekowych uczniów. Arytmetyka mentalna oparta na unikalnej metodzie liczenia jest okazją do rozwijania i doskonalenia pamięci dziecka juniora oraz wieku gimnazjalnego, o czym świadczą opinie wielu klientów.
Formuła sukcesu w przygotowaniu dziecka do dorosłego, niezależnego życia składa się z koncepcyjnej pomocy metodologicznej rodziców i mentorów, którzy kładą warstwę niezbędnej wiedzy poza bazą genetyczną. Chcesz, aby Twoje dziecko zostało w pełni rozwinięte? Czy marzysz, aby dać swojemu dziecku profesjonalny trening początkowy w dziedzinie nauk humanistycznych i technicznych? Starasz się organizować po szkole czas wolny dla swojej córki lub syna twórczo i żywo zaszczepiając miłość do muzyki i sztuk wizualnych?
Porozmawiaj ze swoim dzieckiem, popatrz na niego i zdecyduj jakie zajęcia dodatkowe będą miały najlepsze wyniki w przyszłości.
METODY ROZWOJU PAMIĘCI U DZIECI
Istnieje wiele metod rozwoju pamięci u dzieci. Jedną z najpopularniejszych jest metoda Cycerona. Jej istota polega na tym, że zapamiętane obiekty znajdują się w znanym pomieszczeniu. Wystarczy, że dziecko przypomni sobie ten pokój, aby obraz pożądanego obiektu pojawił się natychmiast w jego głowie.ROZWÓJ Z POMOCĄ ĆWICZEŃ
Bodźce dźwiękowe, smakowe, zapachowe i wizualne biorą udział w systemie tworzenia pamięci wzajemnie się uzupełniając i często do pewnego stopnia dominując. Kompleks analizatorów określających główny wykorzystywany rodzaj pamięci jest zarówno w rozwoju fizycznym jak i dydaktycznym dziecka. W tym celu zajęcia w przedszkolu obejmują:- żywe ilustracje;
- duże przedmioty;
- zabawki;
- instrumenty muzyczne i dźwiękowe.
ROZWÓJ W FORMIE GRY
- Zbieranie zagadek i puzzli.
- Wyszukaj niepasujące elementy na różnych zdjęciach.
- Gry na zapamiętywanie.
- Kolorowanie obiektów według pamięci.
- Porządek w domu (wkładamy zabawki i książki tam, gdzie były wcześniej).
- Wyszukaj różnice między zdjęciami.
- Zapamiętywanie zabawnych wierszy i inne.