#19 Projektowanie instrukcji graficznych. Wsparcie dla ucznia z ADHD
Nowych procedur i umiejętności uczymy się cały czas. Czasem trudno zapamiętać poszczególne etapy, a my dorośli musimy powtórzyć dziecku instrukcję kilka(naście) razy. Z pomocą przychodzą instrukcje graficzne - obrazkowe pomoce do nauki zarówno nowych czynności w szkole, jak i codziennych rutyn w domu. Klarowna kolejność, mniejsze ryzyko zapominania i rozproszenia, poczucie bezpieczeństwa poprzez przewidywalność. Posłuchaj!
W tym odcinku:
trudności w wykonywaniu zadań charakterystyczne dla dzieci z ADHD,
czym jest instrukcja graficzna?
w czym instrukcja graficzna pomaga lepiej niż tekstowa lista podpunktów,
jak przystosować instrukcje, by dziecko chętniej podjęło próbę jego wykonania,
przypominanie dziecku, jak powrócić do zadania, kontynuować przerwane zadanie,
instrukcja graficzna jako odciążenie pamięci roboczej dzieci,
o rozpraszaczach w kontekście ADHD,
określanie ram i zapewnianie poczucia bezpieczeństwa poprzez powtarzalność i przewidywalność,
co zrobić, by instrukcja była czytelna dla dzieci, które jeszcze nie potrafią czytać,
kiedy warto dodać checkboxy - odhaczanie zrealizowanych etapów zadania,
o tworzeniu instrukcji graficznej razem z dzieckiem,
instrukcje graficzne, a wdrażanie nowych nawyków,
jak instrukcja odciąża nas, dorosłych opiekunów,
w jakich sytuacjach instrukcja graficzna jest potrzebna, a kiedy możemy z niej zrezygnować?
kiedy instrukcja przestaje być potrzebna?
Słuchaj na bieżąco podcastu “Jak nauczyć dziecko Show” - cyklicznej audycji, w której ekspert w najprostszy możliwy sposób inspiruje do tego jak uczyć dzieci niezbędnych umiejętności i kompetencji.
Producentem podcastu jest AMAKids Polska - sprawdzone zajęcia rozwojowe dla Twojego dziecka.Podcast prowadzi dla Ciebie Angelika M. Talaga, neuroedukator z Godmother.pl